Τρίτη, 24 Ιουνίου 2008

H τεχνολογία σε ρόλο chef


Μαργαρίνη που βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου, chips με γεύση από μοσχάρι κοκκινιστό, καφές με γεύση ούζου.

Πριν μερικά χρόνια ίσως κανείς να μην μπορούσε να φανταστεί ότι τέτοιου είδους τρόφιμα θα έμπαιναν στην μαζική παραγωγή και θα έφταναν μέχρι το σπίτι μας. Να όμως που πολλές φορές η πραγματικότητα ξεπερνά την φαντασία.

Η ανάγκη για καινοτόμα τρόφιμα εμφανίστηκε από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, σαν απάντηση στην ωρίμανση κάποιων υποκατηγοριών τροφίμων και στην έξαρση του ανταγωνισμού.

Τα πρώτα προϊόντα της κατηγορίας αυτής αντιμετωπίστηκαν με δυσπιστία από τους καταναλωτές, αποθαρρύνοντας σε κάποιο βαθμό τους marketers από το να επενδύσουν σε αυτά.

Όσο όμως οι απαιτήσεις των καταναλωτών αυξάνονταν και οι επιχειρήσεις τροφίμων εξαντλούσαν τις εναλλακτικές στρατηγικές marketing, έγινε συνείδηση σε όλους ότι η επένδυση στην καινοτομία ήταν πλέον μονόδρομος. Ή σχεδόν μονόδρομος. Μιλώντας βέβαια για καινοτομία δεν αναφερόμαστε μόνο στο είδος των τροφίμων, αλλά και στον τρόπο παραγωγής τους, όπου η καινοτομία συνάδει με την ασφάλεια.


Μερικά παραδείγματαΜια μέση αλυσίδα super market στη χώρα μας έχει περισσότερους από 32.000 κωδικούς στα ράφια της. Από αυτούς, οι 15.000 αφορούν τρόφιμα. Αν στους κωδικούς αυτούς προστεθεί μια ημέρα ένας ακόμα, κανείς δεν θα το αντιληφθεί. Εκτός και αν αυτός ο κωδικός έχει κάτι διαφορετικό να πει. Με άλλα λόγια να είναι καινοτόμος.


Τους τελευταίους μήνες στην ελληνική αγορά λανσαρίστηκαν προϊόντα που σίγουρα προκάλεσαν την έκπληξη και το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Ενδεικτικά θα μπορούσε κανείς να αναφέρει τον καφέ Bravo με γεύση ούζου, τις αρωματικές σακούλες σκουπιδιών Sanitas της Γρ. Σαράντης (με πρωτότυπα αρώματα όπως π.χ. το άρωμα κανέλας), το αφρόλουτρο σώματος Kings & Queens του Κορρέ με άρωμα tobacco, τα πατατάκια Tyrrell’s με γεύση παντζάρι και καρότο, τα αλλαντικά Yφαντής και Νίκας με φουαντρέ γαλοπούλα και θυμαρίσιο μέλι, τα πατατάκια Lay’s με γεύση μοσχάρι κοκκινιστό και μοσχάρι με πατάτα και θυμάρι και τόσα άλλα.


Πολλές φορές δε, η καινοτομία των ελληνικών προϊόντων επιβραβεύεται διεθνώς, όπως το πρόσφατο 3o Star Gold Metal που απέσπασε η Cretan Sauce, ελληνική σάλτσα με φέτα και λιαστή τομάτα της Gaea, στα Great Taste Awards που απονεμήθηκαν στη Μ. Βρετανία.


H σημασία της συγκεκριμένης βράβευσης αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα αν σκεφθεί κανείς ότι για τα συγκεκριμένα βραβεία διαγωνίστηκαν περισσότερα από 4.500 προϊόντα από όλο τον κόσμο και βραβεύθηκαν μόνο 8.

Φυσικά η καινοτομία δεν έχει να κάνει μόνο με τα συστατικά και τις ιδιότητες των προϊόντων, αλλά με τις συσκευασίες τους ή τους τρόπους παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερα καινοτόμα είναι η τεχνολογία micro filtration με την οποία κάποιες γαλακτοβιομηχανίες (όπως η Όλυμπος με το Γάλα Ζωής) παράγουν γάλα υψηλής παστερίωσης.


Η καινοτομία εξάλλου, αφορά ακόμα και τον ευρηματικό τρόπο επικοινωνίας ενός προϊόντος. Στον ευρωπαϊκό χώρο ωστόσο, οι τομείς της καινοτομίας που αρέσκονται αυτή την περίοδο να ερευνούν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τροφίμων είναι η συσκευασία, το marketing, η διαφήμιση, οι πρώτες ύλες, ο σχεδιασμός προϊόντων, η θρεπτική αξία προϊόντων, οι οργανοληπτικές ιδιότητες, οι διεργασίες παραγωγής, η οργάνωση, η εφοδιαστική αλυσίδα, οι λιανικές πωλήσεις, οι τεχνολογίες επικοινωνίας και πληροφορικής.


Σύμφωνα με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Ζαφείρη Βασιλείου, «τα βασικότερα οφέλη των καινοτομιών που αναπτύσσονται από τη βιομηχανία τροφίμων είναι η ικανοποίηση αναγκών της αγοράς, η βελτίωση της ποιότητας, η μείωση του κόστους, οι απαιτήσεις των λιανέμπορων, η είσοδος σε νέες αγορές, η βελτίωση της θέσης της εταιρείας στην αγορά, η ασφάλεια του προϊόντος, η μείωση κατανάλωσης ενέργειας, η αύξηση κερδών, η βελτίωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και οι προσωπικές θέσεις του επιχειρηματία».


πηγη boussias

2 σχόλια:

offshore είπε...

xanthia aporia: ama kapoios thelei na faei moshari kokkinisto, giati de ntroei moshari kai protimaei patatakia? Kala kano kai den asholoumai me tin mageiriki, einai kati san tin piriniki fisiki!

cookλος είπε...

Για τον ιδιο ακριβως λογο που λουζεις τα μαλλια σου με αρωμα βατομουρου,παπαγια,καρπουζι,και φορας αρωμα κανελας,λεβαντα,μεντας.
Στο μυαλο οι γευσεις και οι μυρωδιες παιζουν μεγαλο ρόλο.